K.T. De Dijlezonen

De Dijlezonen zijn een amateurtoneelgezelschap uit Leuven.

Gebouw/Lokaal: DZolder
Brusselsestraat 63, 3000 Leuven

De Dijlezonen (voluit: Koninklijke Toneelkring De Dijlezonen) zijn het oudste amateurtoneelgezelschap van Leuven. De vereniging werd opgericht in 1911 en probeert ook vandaag nog, na meer dan  een dikke eeuw later, een culturele uitlaatklep te zijn voor iedereen die zich, actief of passief, met theater wilt bezighouden.

De Dijlezonen maken ieder theaterseizoen (dat loopt van september tot mei) vier of vijf producties. Eén van de jaarlijkse voorstellingen is een jongerenvoorstelling in samenwerking met JeugdToneeltroep Dzippie.

De hoofddoelstellingen van het gezelschap zijn onder meer om zo succesvol mogelijke producties te maken en om als toneelgezelschap te blijven bestaan. Iedereen die zich mee wilt inzetten om deze doelstellingen te behalen krijgt, ongeacht of hij of zij ervaring heeft of niet, de kans om mee te spelen of mee te werken. Dit strookt niet altijd met de doelstelling om kwaliteit af te leveren, maar dat nemen we er graag bij.

Het streven naar kwaliteit is ook terug te vinden in de stukkenkeuzen. De stukken worden gekozen zonder pretentie, maar wel met enige meerwaarde in het achterhoofd. Toeschouwers moeten de zaal rijker verlaten dan binnenkomen.

De repetities vinden meestal plaats op DZolder, het lokaal van De Dijlezonen (DZ) op de zolder van het Wagehuys. Per voorstelling moeten de acteurs al gauw zo’n 35 à 40 keer repeteren. De repetitiekalender wordt aan het begin van het repetitieproces afgesproken met de hele ploeg, in functie van de beschikbaarheden van de medewerkers.

Wie meer informatie wil over De Dijlezonen, om actief mee theater te maken (als acteur of als technisch medewerker) of om meer over het gezelschap te weten te komen kan daarvoor terecht op Dzweb, de website van De Dijlezonen: www.dijlezonen.be of bij Yannick Matthys (artiesten@dijlezonen.be). Alle medewerkers zijn welkom, ervaring of niet, als de wil er maar is om de dingen zo goed mogelijk te doen!

Mail naar Yannick Matthys (artiesten@dijlezonen.be) of bel op 016/222619.