Musicalcompagnie Mithe

Het eerste en enige musicalgezelschap in Leuven

Gebouw/Lokaal: Comenius
Tiensevest 60, 3000 Leuven

- Organiseren en produceren van musicalproducties met amateurs. Meestal wordt gekozen voor vernieuwend werk dat kleinschalig aan een breed publiek gepresenteerd kan worden. Reeds diverse malen werden door Mithe musicals voor het eerst naar Vlaanderen gehaald/vertaald en om die reden waren dit dus steeds officiële Vlaamse premières die enkel te zien zijn/waren in Leuven.

- Organiseren van musical jaarreeksen/workshops voor kinderen, jongeren en volwassenen om ze met de verschillende facetten van musical (acteren-zang-dans) te laten kennismaken. Deze vormingen en bijscholingen leiden tot jaarlijkse  toonmomenten van de verschillende leeftijdscategorieën, Café Chantants voor de zangleerlingen en open-lessen voor de kleuters die podiuminitiatie volgen.

- Actief ambassadeurschap om als enige musicalgezelschap in het Leuvense musical in zowel Leuven als breder binnen de provincie of Vlaanderen een plaats te geven en verder te laten groeien door middel van gepassioneerde amateurs om op die manier ook weer een breder publiek aan te spreken.

Het doel van de vereniging bestaat uit het organiseren en creëren van voorstellingen, het bieden van een platform aan (jonge) amateurkunstenaars om zich te bekwamen en te verdiepen in musical. De vereniging kan alle activiteiten inrichten (of eraan deelnemen) die kunnen bijdragen tot het verwezenlijken van dit doel.

Musicalcompagnie Mithe is uitgegroeid tot een organisatie die jaarlijks twee musicalproducties maakt met amateurs en hiernaast sinds het verwerven van eigen lokalen in het Comeniusgebouw de werking van de Musical-s-cool (waar diverse vormingen & bijscholingen voor leden en externen georganiseerd worden) verder heeft kunnen uitbouwen. Hierdoor is Mithe in staat, dankzij het werk en de passie van talrijke vrijwilligers en gemotiveerde docenten/regisseurs om nu zowel op maandagen, woensdagen en zaterdagen diverse jaarreeksen/workshops podiuminitiatie/musical aan te bieden en dit voor kinderen vanaf 4 jaar tot en met de volwassenengroep.

Op die manier zien we de laatste jaren ook verschillende volwassenen vanuit de lessenreeksen doorgroeien naar de amateurproducties. Gepassioneerde en enthousiaste leden die bij Mithe kunnen proeven van podiuminitiatie, musical, zang, theater en dans en dit kunnen delen met het Leuvense publiek via voorstellingen, toonmomenten en Café Chantants.