Werelddans De Ronde-Leuven

Werelddans De Ronde-Leuven brengt een aangename en gezonde ontspanning op een niet commerciële en toffe manier.

Gebouw/Lokaal: Turnzaal Windekind
Schapenstraat 98, 3000 Leuven

Werelddans De Ronde-Leuven werd in oktober 1971 opgericht met als doel:  het brengen van een aangename en gezonde ontspanning op een niet commerciële en toffe manier.  De Ronde-Leuven telt drie groepen, De Ronde, Hanigun en De Ronde Internationaal.

Dansplezier staat op de eerste plaats!  De Ronde is geen demonstratiegroep!

De Ronde

In De Ronde komen dansen uit de hele wereld aan bod. Doordat elk land zijn eigen folklore, muziek en dansstijl heeft, krijgen ze een zéér gevarieerd dansprogramma.

Dansen uit Servië, Kroatië, Bulgarije, Roemenië, Engeland, Ecuador, Bolivië, Rusland, Israël, Amerika ... behoren allemaal tot het dansrepertoire.

Heb je geen danservaring? Geen nood, in deze groep wordt véél aandacht besteed aan de nieuwe leden.  De dansen worden op een rustig tempo aangeleerd en worden gedurende het hele seizoen herhaald.  Ieder dansseizoen wordt er aan een nieuw dansprogramma gewerkt, zodat de dansen voor ALLE leden nieuw zijn.

Israëlische dansen

Omwille van de vraag van de werelddanser om meer Israëlisch te dansen, omwille van het groot aanbod aan nieuwe Israëlische dansen, werd in 1995 de groep Hanigun opgericht. In deze groep worden uitsluitend Israëlische dansen gegeven. Enkele jaren danservaring is voor deze groep vereist.

Wat moet je je voorstellen bij Israëlische dansen? Je kan Israëlische dansen catalogeren onder 'moderne volksdansen'. Daar waar de meeste landen hun volksdansen onderhouden omwille van tradities, worden de Israëlische dansen nog dagelijks gemaakt. Meer dan 300 professionele dansleiders (choreografen), creëren voortdurend nieuwe volksdansen op populaire Israëlische liedjes. De Israëlische dansen worden ook beïnvloed door de traditionele dansen van de verschillende etnische groeperingen.  Daardoor krijg je een sterke verscheidenheid aan dansen die de pluralistische aard van de Israëlische samenleving weergeeft. Nieuwe dansen worden via dansstages over de hele wereld verspreid.

Internationale dans

Werelddans De Ronde-Leuven startte recent met een nieuwe groep: Redondo, internationale dans voor gevorderden! Dansen uit de hele wereld komen aan bod. Doordat elk land zijn eigen folklore, muziek en dansstijl heeft, krijgen ze een zéér gevarieerd dansprogramma. Dansen uit Servië, Kroatië, Bulgarije, Roemenië, Engeland, Ecuador, Bolivië, Rusland, Israël, Amerika ... behoren tot het dansrepertoire. Enkele jaren danservaring is vereist. Internationale dansen met een hogere moeilijkheidsgraad komen hier aan bod.

Meer info vind je op onze website: www.deronde-leuven.be