Carpevento

De vendelkunstgroep Carpevento, of pluk de wind, werd opgericht in 2003.

Gebouw/Lokaal: Heilige Drievuldigheidscollege
Oude Markt, 3000 Leuven

De vendelkunstgroep Carpevento, of pluk de wind, werd opgericht in 2003. Na 20 jaar vendelzwaaien binnen een volksdansgroep uit Leuven (BelgiĆ«), besloten de leden op eigen benen te staan. Van twee tot drie personen zijn ze gegroeid naar een groep met een dertigtal enthousiaste vendeliers van alle leeftijden.

Ook in de stijl van de reeksen is de groei merkbaar. De traditionele reeksen op Vlaamse muziek worden krachtig maar zeker afgewisseld met hedendaagse deuntjes en filmmuziek. Carpevento deinst niet terug voor beats, Disney of folk-pop, ze weten op alles het juiste vendelantwoord.
De traditionelere reeksen worden gevendeld met vlaggen in de Leuvense kleuren (rood-wit-rood) en begeleid door trommelaars of andere muzikanten. Daarnaast leggen ze de nadruk op het choreografisch vendelen. De Vlaamse traditie spreekt nog uit de vendelbewegingen zelf, maar dan met een eigentijds kleurtje.