Go Club Leuven

De plaats in Leuven om het bordspel Go te leren kennen.

Gebouw/Lokaal: Café Sport
Martelarenplein 13, 3000 Leuven

Go  is een van de oudste bordspelen ter wereld. Het ontstond zo'n 3000 a 4000 jaar geleden in China. In China, Japan en Korea is het spel heel populair, maar ook de rest van de wereld heeft intussen dit spannende strategische en taktische spel leren kennen.

Het spel draait om het veroveren van gebied, afbakenen van territorium en aanvallen en verdedigen van groepen. De regels zijn eenvoudig, de diepgang enorm. Het is een spel van geven en nemen, van vechtlust en voorzichtigheid, een diepgaande krachtmeting tussen twee spelers waarbij geduld, durf en taktiek allemaal een rol spelen.

In vergelijking met schaak zijn de spelregels eenvoudiger, het spel zelf wordt echter complexer omwille van de vele mogelijke zetten in elke positie. Dit zorgt ervoor dat intuitie belangrijk is, en niet enkel taktiek en brute rekenkracht.

In Belgie zijn er enkele honderden  Go-spelers, verdeeld over een tiental clubs. Ook Leuven heeft een Go-club, gevestigd in Café Sport. Elke dinsdagavond rund 21.00 uur komen ze samen om enkele partijtjes te spelen, om een les te volgen, maar vooral gewoon voor de gezeligheid.

Nieuwe spelers zijn altijd welkom, je kan altijd volledig vrijblijvend eens komen kijken of Go iets voor jou is. Er zijn altijd mensen bereid om de regels uit te leggen en om een paar partijtjes te spelen.