Hippo & Friends type 1 diabetesfonds

Help ons type 1 diabetes te genezen!

Gebouw/Lokaal: KU Leuven Universiteitsfonds
Minderbroederstraat 5 bus 5020, 3000 Leuven

Het Hippo & Friends type 1 diabetesfonds richt zich in het bijzonder op type 1 diabetes, een chronische auto-immuunziekte die bij 10-15% van alle vormen van diabetes voorkomt en meestal, maar niet uitsluitend, bij kinderen, adolescenten en jong volwassenen onder de leeftijd van 40 jaar. Type 1 diabetes is nog niet te genezen. Vanaf de diagnose is het noodzakelijk om levenslang elke dag meermaals de bloedsuikerwaarden te meten en insuline in te spuiten of een insulinepomp te dragen. Patiënten moeten bij ieder maaltijd bereken hoeveel insuline nodig is en hierbij rekening houden met allerlei activiteiten.

Leven met type 1 diabetes is dus een voltijdse inspanning waarbij 24/7 waakzaamheid nodig is om de levensbedreigende hypo's en de lange-termijn schade door hypers te voorkomen. Mits het verkrijgen van goede bloedsuikercontrole kunnen zij even oud worden als mensen zonder diabetes. Toch maakt het voor de levensverwachting veel uit hoe je diabetes verloopt.

Het Hippo & Friends type 1 diabetesfonds wil sensibiliseren omdat er nog te veel misverstanden bestaan over deze chronische ziekte. Sinds het ontstaan van het fonds steunen we volop fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken en het ziekteverloop van type 1 diabetes maar ook naar nieuwe geneesmiddelen ter voorkomen en genezen van type 1 diabetes. Onderzoek kost veel geld en hiervoor organiseren we allerlei evenementen (o.a. benefietconcerten, wetenschapsdag voor type 1 diabetespatiënten, school- en bedrijfsbezoeken...)!