Insectenallergiefonds

Voor onderzoek naar diagnose en behandeling van insecten(gif)allergie

Gebouw/Lokaal: KU Leuven
KU Leuven Universiteitsfonds, Minderbroedersstraat 5| BE-3000 Leuven, 3000 Leuven

Iedereen wordt in zijn leven wel eens gestoken door een bij, wesp of hommel. Meestal zijn de reacties onschuldig met jeuk en zwelling. Maar soms ontstaat een ernstige allergische reactie die mogelijk levensbedreigend is met gevaarlijke zwellingen, netelroos, bloeddrukval of zelfs bewustzijnsverlies.

Een allergie aan het gif van bijen, wespen of hommels kan meestal vastgesteld worden met bloedtesten of huidtesten met het gif. Soms is het echter heel moeilijk om het exacte insect te identificeren en zijn bijkomende (bloed)testen nodig in het onderzoekslaboratorium om de behandeling te richten naar het juiste insectengif.

De enige behandeling die ernstige en potentieel levensbedreigende reacties op een volgende steek kan voorkomen, is immunotherapie. Deze therapie biedt een hoge mate van bescherming en verbetering van de levenskwaliteit. Patiënten en artsen zijn echter vaak niet op de hoogte van deze behandeling. Het is evenwel nog onvoldoende bekend welk het optimale immunotherapie schema is en hoe lang moet behandeld worden om een levenslange bescherming te behouden.

Het Insectenallergiefonds wil enerzijds onderzoek ondersteunen en bevorderen dat bijdraagt tot de verbetering van de diagnose en de behandeling van een insecten(gif)allergie en anderzijds initiatieven ondersteunen en organiseren om de kennis rond preventie, diagnose en behandeling van een insecten(gif)allergie te bevorderen.