Koerdische vereniging Hevi

Gebouw/Lokaal: Diversities en gelijke kansen Leuven
strijderstraat 64/0302, 3000 Leuven

Profielschets

Hevi is een Syrisch-Koerdische organisatie actief in Leuven. De organisatie richt zich tot kinderen, jongeren en volwassenen. De vereniging wil culturele ontmoetingsactiviteiten organiseren waarbij Koerden en niet-Koerden elkaar en elkaars wereld beter leren kennen. De culturele overdracht vormt een belangrijk aspect binnen de werking. Via dans en muziek en sport tracht de vereniging de Koerdische taal en cultuur te verspreiden. Hevi heeft ook een kindwerking en streeft ernaar met dans en muziek kinderen te betrekken bij haar activiteiten.

De religieuze achtergrond van de meeste leden van Hevi is soennitisch. Religie speelt echter een ondergeschikte rol binnen de organisatie.

Gezocht: mensen met belangstelling voor de Koerden

De Belgisch-Koerdische Hevi vereniging werd opgericht te Leuven in 2003. De bedoeling was om de Koerdische cultuur levend te houden bij de uitgeweken Syrische Koerden in Leuven en Vlaanderen, om het Koerdische vraagstuk meer bekend te maken bij de Vlaamse opinie maar ook om de dialoog en ontmoeting te bevorderen tussen Vlamingen en Koerden.

Wij hebben vele activiteiten georganiseerd, waaronder folklore, infobijeenkomsten, solidariteitsacties, demonstraties en ontmoetingen met organisaties die zich inzetten voor een goed doel.

Maar de corona-crisis maakt het organiseren van activiteiten moeilijk. Wij proberen nu mensen te ontmoeten en de stem van de Koerdische gemeenschap over te brengen via internet en Facebook aan de Europese en Belgische samenleving.

Wij hebben met Hevi-TV op Facebook (https://www.facebook.com/searc... ) reeds enkele mensen kunnen interviewen over hoe zij de Koerden hebben leren kennen en welke perspectieven zij zien voor de Koerden.

Met een werkgroep Hevi Vlaanderen richten wij ons vooral op de regio Leuven.

Wij willen deze groep uitbreiden en voorbereiden op post-corona.

Ben je geraakt door de Koerdische kwestie op de achtergrond van de situatie in het Midden-Oosten of wil je je kennis verdiepen, heb je interesse voor politieke stellingnames, vertalen, organiseren van info-bijeenkomsten, en solidariteitsacties, layout en vormgeving, … je talenten zijn meer dan welkom.

Heb je belangstelling, neem dan contact met

Akram Hamo

Voorzitter Belgisch-Koerdische Vereniging Hevi (Verlangen) en leider van de Koerdische muziekgroep Nojin (Nieuw Leven)

Begijnenstraat 8, 3060 Bertem