Musa Horti

Het vocaal ensemble Musa Horti werd in november 1989 opgericht op initiatief van Marc en Peter Dejans.

Gebouw/Lokaal: Abdij van Park
Abdij van Park 7, 3001 Heverlee

De thuishaven van het koor, de Abdij van 't Park in Heverlee, inspireerde het ensemble tot de naam Musa Horti, de “Parkmuze”. Het koor staat sinds zijn oprichting onder leiding van Peter Dejans en bestaat uit een dertigtal geëngageerde zangers.

Het ensemble tracht steeds nieuwe muzikale paden te bewandelen en zoekt actief naar zelden uitgevoerde, kwalitatief hoogstaande muziek uit alle tijden, zowel a capella-literatuur als koorwerken met orkest. Met deze visie profileert Musa Horti zich in Vlaanderen steeds sterker als graag gevraagde eerste uitvoerder van nieuwe koorwerken. Regelmatig geeft het koor compositie-opdrachten aan Vlaamse componisten, wat reeds leidde tot de opname van 3 CD’s met muziek van respectievelijk Kurt Bikkembergs, Rudi Tas en Vic Nees. Recent werd ook samengewerkt met de gerenommeerde Zweedse componist Sven-David Sandström (2010) en behaalde het ensemble een historische score (97%) in de ere-afdeling van het Provinciaal Koortornooi van Vlaams-Brabant (2011). In 2012 was Musa Horti partner van het Leuvens cultuurfestival kulturama.

Musa Horti is al jaren een gevestigde waarde in het koorleven in Vlaanderen. Dankzij de voortdurende vernieuwing van zijn concertrepertoire, de creatie van nieuwe composities en de vele samenwerkingen met componisten, solisten en andere ensembles bereikt het ensemble een steeds breder publiek.